Onze missie: Add FM value to our client’s business!

We brengen 90% van onze tijd binnen door, zowel thuis als op kantoren, scholen, ziekenhuizen, winkels, restaurants en andere gebouwen. Deze omgevingen beïnvloeden ons constant, zowel bewust als onbewust. Onze emoties, de betekenis die we aan dingen geven en ons gedrag worden mede bepaald door een subtiel samenspel van omgevingsfactoren zoals indeling, interieur, binnenklimaat, licht, geluid, geur, kleur en netheid.

Om het beste uit je medewerkers en gasten te halen, kun je als organisatie dan maar beter zorgen voor een stimulerende werkomgeving. Creëer een vitale werkomgeving, een fysieke ruimte waar mensen zich energiek voelen en het idee hebben dat de omgeving bijdraagt aan hun prestaties en resultaten. Sterker nog, een positieve werkomgeving bevordert het humeur, welzijn en gedrag, zoals samenwerken.

Na het volgen van de masterclass zul je nooit meer onbevangen door een ruimte lopen. Je zult je altijd bewust zijn van de invloed die de omgeving op je heeft en ook ontwerpfouten snel herkennen.

Het creëren van een vitale werkomgeving is een echte uitdaging en zit vol complexiteit, net als het evidence-based verbeteren van de werkomgeving zodra deze is gerealiseerd. Het gaat verder dan simpelweg wat planten en trendy meubilair in de ruimte plaatsen.

In deze masterclass leer je de basisprincipes van hoe de fysieke omgeving invloed heeft op menselijk gedrag, emoties en welzijn. Daarnaast ontdek je hoe je deze effecten kunt aantonen met behulp van belevingsonderzoek, en verken je enkele praktijkvoorbeelden uit verschillende sectoren.

Ochtendprogramma

In de ochtend worden de kernconcepten uitgelegd. ‘The magic of places’, waarom voelen en denken we over een plek zoals we dat doen, en wat verklaart dan ons gedrag?

  • Omgeving-gebruikersrelaties en holisme
  • Vitaliteit, welzijn en productiviteit
  • Belevingsonderzoek
  • Biophilic design


Middagprogramma

In de middag wordt ingezoomd op het creëren van een vitale werkomgeving in sectoren.

  • De kantooromgeving voor ‘Ik-werk’ en ‘Wij-werk’
  • De healing environment
  • Segmentgericht ontwerpen voor winkels
  • Gedrag veranderen door middel van nudging

Prijs

Deelname kost 550,- exclusief BTW

Data en locatie

2024
  • Utrecht, 20 juni

Tijdstip

09:30 – 16:00 uur incl. lunch van 12:30 – 13:30 uur

Programma

09:30    Inloop

10:00    Ochtendprogramma

12:30    Lunchpauze

13:30    Middagprogramma

16:00    Einde

In-company masterclass

Volg je liever de masterclass in-company samen met collega’s en zelfs opdrachtgevers? Dat kan ook. Stuur dan een mail naar herman.kok@shign.nl en vermeld daarin dat het een in-company aanvraag betreft. We nemen dan snel contact met je op om de mogelijkheden door te spreken.

Deel deze masterclass met je collega’s of netwerk.

LinkedIn
WhatsApp
Facebook

Over dr. Herman Kok

De masterclass wordt verzorgd door dr. Herman Kok. Herman is Lead Researcher en eigenaar van Shign, onderzoekers op het snijvlak van ruimte en organisatie. Daarnaast is hij universitair docent aan Wageningen University en verzorgt hij courses in Workplace Transformation en Entrepreneurship.

Herman kwam in aanraking met de facilitaire sector als software-ondernemer eind jaren 80. Hij bracht met z’n toenmalige bedrijf het eerste zalenreserveringssysteem (een specifiek front-office softwarepakket) op de markt. In de contacten met facility managers verbaasde Herman zich telkens over de interne gerichtheid van facilitaire afdelingen met hun sterke focus op aanbod en kosten en het bijna ‘ontkennen’ van de vraagkant, de gebruikers.

Dit bracht hem ertoe workshops en lezingen te verzorgen over klantgerichtheid en vraagafstemming wat resulteerde in het publiceren van het boek ‘Marketing van de facilitaire organisatie’ in 1997. Dit was het allereerste boek in zijn soort toegewijd aan de facilitaire sector. Hij richtte zich vervolgens in de jaren 90 en 00 met zijn adviespraktijk op strategie en besturing van met name interne facilitaire afdelingen. In die periode schreef hij nog drie boeken, ‘Een concurrerend facilitair bedrijf’ (1999), ‘Marketing in maintenance’ (2000) en ‘Marketing voor facilitaire dienstverleners’ (2005) en daarnaast nog een boekbijdrage aan ‘De facilitaire regieorganisatie in bedrijf’ (2010). 

Meer lezen